کوکو شانل چگونه توانست چهره مد را تغییر دهد؟

کوکو شانل، معروف به “افسانه مد” بنیانگذار شرکت شانل است. او موفق شد چهره دنیای مد را تغییر دهد و سبک جدیدی را به جهان معرفی کند که سادگی و استایل کژوال را جایگزین کرست‌های قدیمی کرد.

کوکو شانل در زمان کوتاهی توانست شرکت خود را توسعه دهد و در زمینه‌های بیشتری نفوذ پیدا کند. مشهورترین محصول شرکت شانل، عطر Chanel No.5 بود که به یک محصول شناخته شده تبدیل شد. در کنار صنعت عطر و لباس، شانل در صنایع جواهرات و کیف‌های دستی هم حضور چشمگیری داشت. تمامی این موارد، او را به تنها طراح مدی تبدیل کرد که نامش در لیست ۱۰۰ شخص تاثیرگذار قرن بیستم مجله Time ذکر شده است.

آغاز کار فروشگاه‌های شانل

در سال ۱۹۱۸، کوکو شانل اولین فروشگاه خود را در یکی از بهترین خیابان های ممکن برای این صنعت، خریداری کرد و در سال ۱۹۲۱ هم ایده‌های اولیه احداث بوتیک شکل گرفت و عملی شد. این آغازی برای موفقیت‌های پی در پی شانل بود و تا سال ۱۹۲۷، شانل پنج شعبه فروش لباس، اکسسوری و عطر داشت.

ورود پارچه کش بافت به مد لوکس

بیشتر لباس‌های شانل از پارچه‌های کش بافت تهیه می‌شد، پارچه‌ای که انتخاب آن هم غیرمعمول و هم الهام بخش بود. پیش از اینکه کوکو شانل استفاده از پارچه‌های کش بافت را شروع کند، این نوع پارچه معمولاً در لباس‌های زیر مردانه استفاده می‌شد. شانل در سال‌های نخستین فعالیت خود در حرفه طراحی، به خاطر وابستگی مالی‌اش، پارچه‌های کش بافت را به دلیل قیمت پایین آن خریداری و استفاده می‌کرد. اما ویژگی‌ها و کیفیت این پارچه باعث شد که شرکت شانل پس از کسب درآمد و موفقیت‌های چشمگیر، باز هم استفاده از آن را ادامه دهد. این پارچه به خوبی تزئین می‌شد، تا می‌خورد و با اکثر طرح‌های کوکو شانل که الهام گرفته از لباس‌های مردانه بود هم هماهنگ بود.

آغاز جنگ جهانی

زندگی این طراح مد در دوران جنگ جهانی دوم با شایعات زیادی همراه است. در طول جنگ جهانی، کوکو شانل با نازی‌ها و وینستون چرچیل ارتباط نزدیکی داشت. پس از پایان جنگ از او در رابطه با ارتباطش با یکی از دیپلمات‌های آلمانی بازجویی شد اما به دلیل مداخله مستقیم چرچیل، اتهامی به شنل وارد نشد. جزئیات تاثیرگذاری او در جنگ تا سال ۲۰۱۱ در دسته اسناد طبقه بندی شده قرارداشت اما پس از آن مشخص شد که شانل با سرویس جاسوسی نازی‌ها ارتباط داشت و قراربود در سال ۱۹۴۳ نامه صلح آلمانی‌ها را به وینستون چرچیل تحویل بدهد تا جنگ خاتمه یابد.

بازگشت شانل به صنعت مد

پس از جنگ، شانل به سوئیس مهاجرت کرد و حالا ۱۵ سال از آخرین فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای شرکت او گذشته بود. در سال ۱۹۵۴، شانل که حالا بیش از ۷۰ سال سن داشت، زمان را برای آغاز دوباره کار مناسب دید. او در آن دوره رقبای بسیار سرسختی داشت و به واسطه فعالیت های او در زمان جنگ جهانی، رسانه‌های فرانسوی در قبال بازگشت او عملکرد محافظه‌کارانه‌ای داشتند. اما این موارد نتوانستند کوکو شانل را متوقف کنند و خیلی زود توجه رسانه‌های بریتانیا ای و آمریکایی به مجموعه او جلب شد و طراحی‌های او را “غیر منتظره” نامیدند.

مرگ کوکو شانل

اگرچه شانل در طول زندگی به عنوان چهره برجسته مد لوکس مورد توجه قرار گرفت، اما تأثیر شانل بعد از مرگ وی در سال ۱۹۷۱ مورد بررسی قرار گرفت. وقتی شانل درگذشت، بانوی اول فرانسه، خانم پومپیدو، مراسم ادای احترام یک قهرمان را برای او ترتیب داد. اما اسناد آسیب دیده‌ای از سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه منتشر شد که همکاری‌های شانل را در زمان جنگ توصیف می‌کرد و به سرعت موجب لغو برنامه‌های مراسم تشییع جنازه وی شد.

منبع: Wikipedia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *