بلک فرایدی چه روزی است؟ تاریخ جمعه سیاه ۲۰۲۱

یکی از فرهنگ و رسوم کشور آمریکا، روز بلک فرایدی (Black Friday) است که به رسم هر سال، پس از مراسم روز شکرگزاری و پیش از عید کریسمس و سال نو، تمام فروشگاه‌ها و برندهای مطرح دنیا، محصولات خود را با چندین درصد تخفیف شگفت‌انگیزی به فروش می‌گذارند. درواقع طبق رسم و رسوم آمریکایی‌ها اولین روز پس از روز شکرگزاری که خود یک جشن و تعطلاتی رسمی در ایالات متحده است، به عنوان روز خرید برای کریسمس تلقی می‌شود که امروزه تحت عنوان بلک فرایدی شهرت جهانی یافته است. در روز جمعه سیاه تمامی فروشگاه‌ها در سراسر ایالت متحده آمریکا آماده خدمت رسانی بوده و تمامی کالا‌های خود را با تخفیف بسیار بالایی به فروش می‌رسانند.

حتی در این روز برخی از فروشگاه‌ها کار خود را زودتر آغاز کرده و به محض پاپان روز شکرگزاری فعالیت خود را شروع می‌کنند. بلك فرايدي در ایران نیز تحت عنوان جمعه سیاه رواج یافته است و بسیاری از فروشگاه‌ها به خصوص فروشگاه اینترنتی بسیاری از محصولات خود را تحت عنوان تخفیف بلک فرایدی ارائه می‌دهند. در روز جمعه سیاه، وی پی آر نیز اکثر محصولات پرفروش خود را از جمله لباس، کیف، کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی و… با تخفیفات بسیار بالایی ارائه می‌دهد.

تاریخ بلک فرایدی ۲۰۲۱

بلک فرایدی یک روز پس از تاریخ جشن شکرگزاری که در آخرین پنجشنبه‌ی ماه نوامبر برگزار می‌شود، آغاز خواهد شد. بنابراین تاریخ بلک فرایدی در هر سال با سال قبل متفاوت است، درنتیجه تاریخ بلک فرایدی ۲۰۲۱ در ایران و در تقویم سال ۱۴۰۰ برابر با جمعه ۵ آذر است. ساعت شروع بلك فرايدي یا همان جمعه سیاه معمولا از شب پنج‌شنبه شروع می‌شود و تا جمعه شب ادامه خواهد داشت.

جمعه سیاه در دنیا از چه اهمیتی برخوردار است؟

با توجه به اینکه در کشورهای خارجی این روز پیش از سال نو قرار دارد و فروشگاه‌ها و برندها محصولات خود را با تخفیف قابل توجهی به فروش می‌رسانند، بسیاری از مردم دنیا سعی می‌کنند خرید سال نو و هدایای خود را در روز جمعه سیاه تهیه کنند تا هزینه‌های خود را به صورت قابل توجهی کاهش دهند. در ایران نیز اگرچه این روز در آذرماه قرار دارد، اما با توجه به اینکه قیمت محصولات برخی از فروشگاه‌ها و برندها با توجه به نوسان نرخ دلار ممکن است افزایش یابد، بسیاری از مردم سعی می‌کنند خرید زمستانی و حتی بهاره یا محصولات الکترونیکی و مایحتاج خود را در جمعه سیاه تهیه کنند.

روز سیاجمعه در سال‌های اخیر چندان مرسوم نبود، اما با این حال بسیاری بر این باورند که فروشگاه بامیلو، اولین فروشگاه اینترنتی بود که تخفیفات جمعه سیاه را در میان فروشگاه‌های ایرانی مرسوم کرد. از این رو در سال‌های اخیر بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی، همچون وی پی آر، محصولات خود را با تخفیف قابل توجهی برای مشتریان خود ارائه می‌دهند تا مردم ایران نیز از تخفیف‌های بلك فرايدي بی‌بهره نمانند و خریدهای عید و سال نو خود را با هزینه‌ی کمتری تهیه کنند.

سیاه جمعه و تعطیلات میلیون دلاری در دنیا!

تعطیلات عید شکرگزاری تا دوشنبه سایبری، رکورد بیشترین خرید و فروش محصولات در دنیا شکسته می‌شود که به این تعطیلات، تعطیلات میلیون دلاری می‌گویند. طبق آمار و ارقام به‌دست آمده، با توجه به گسترش و پیشرفت شبکه‌های اجتماعی و تبادل اطلاعات مردم با یکدیگر، فروش محصولات به صورت حضوری و اینترنتی بیشتر شده است.

به طوری که در جمعه سیاه سال ۲۰۱۶ آمریکا، فروش محصولات در حدود ۴٫۳ میلیارد دلار، در سال ۲۰۱۷ فروش محصولات در حدود ۵ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۸ فروش محصولات در حدود ۵٫۹ میلیارد دلار تخمین زده شده است که پیش‌بینی می‌شود، با وجود قرنطینه همگانی در دنیا، این آمار تغییر کند و فروش اینترنتی امسال، رکورد فروش آنلاین هر سال و حتی فروش حضوری را بزند!

دوشنبه سایبری چیست؟

حرف از دوشنبه سایبری شد، بد نیست کمی از این دوشنبه طلایی در دنیای مدرن صحبت کنیم! با وجود گسترش و پیشرفت فضای مجازی و افزایش تمایل افراد به خرید اینترنتی، در سال ۲۰۰۵ که چندان خرید اینترنتی در میان مردم مرسوم نبود، برخی از فروشگاه‌های اینترنتی معروف آمریکا، برای جلب توجه و اعتماد بیشتر مشتریان، دوشنبه سایبری یا مجازی را ارائه دادند.
دوشنبه سایبری به اولین دوشنبه پس از جمعه سیاه می‌گویند که در این روز خرده فروش‌های آنلاین، همچون آمازون، ای‌بی، علی‌بابای ‌چین و والمارت محصولات خود را با تخفیف قابل توجهی به فروش می‌رسانند. ناگفته نماند که برخی از این فروشگاه‌ها همچون فروشگاه آمازون، در دو روز سال، یعنی بلك فرايدي و سایبرماندی فروش ویژه دارند.

بلک فرایدی (Black Friday) در کشورهای دیگر چگونه است؟

در سال ۲۰۱۸، به طور رسمی ۱۲۹ کشور در مراسم بلک فرایدی شرکت کردند که با فعالیت ایران و ۲۹ کشور دیگر که برخی از فروشگاه‌ها در آن شرکت می‌کنند، این آمار به ۱۵۹ کشور رسید! با این حال شاید برایتان جالب باشد که برخی از برندهای لوکس دنیا همچون گوچی و شنل به دلایل خاص خود در این مراسم و تخفیف‌ها شرکت نمی‌کنند، چرا که آن‌ها ترجیح می‌دهند مشتریان ثروتمند و خاص خود را داشته باشند!

چگونگی برگزاری بلک فرایدی ۲۰۲۱ در ایران

درست است که بلک فرایدی یک فرهنگ آمریکایی است اما و برخلاف تصور بسیاری، در قاره آسیا نیز غوغایی به پا است! گروه علی بابای چین که یک خرده فروش معروف در آسیا است، در رتبه یک فروش جمعه سیاه قرار دارد و پس از آن فروشگاه Sales و Amazon نیز مورد توجه قرار دارند.  طبق آمار و ارقام، فروش اینترنتی جمعه سیاه از دوشنبه سایبری بیشتر است و به نظر می‌رسد تکرار نام بلک فرایدی در دنیا باعث شده که افراد این روز را بیشتر و بهتر از سایبرماندی بشناسند و در این روز خرید آنلاین را تجربه کنند. فروشگاه اینترنتی وی پی آر نیز هر سال در روز بلک فرایدی تخفیف‌های ویژه‌ای را ارائه می‌دهد که تمامی خریداران بدون نیاز به مراجعه حضوری و با صرف کمترین هزینه می‌توانند تمامی محصولات برند را با تخفیف ویژه‌ خریداری کنند.

با وجود کرونا، بلک فرایدی ۲۰۲۱ برقرار است؟

با اتفاق عجیبی که برای نسل ما افتاد، بسیاری از فروشنده‌ها درس بزرگی گرفتند که دیگر دوره خرید و فروش حضوری و اجاره‌ی بالای مغازه رو به افول است و فروش اینترنتی جای بیشتری در زندگی افراد و خانواده‌ها باز خواهد کرد و رفتار مشتریان دیگر همچون گذشته نخواهد بود، چرا که اعتماد و اطمینان بیشتری در خرید آنلاین برقرار شده است.

بگذارید این روند را با مثالی برایتان تعریف کنیم. کتاب‌فروشی شکسپیر و شرکا در سال ۱۹۱۹ در پاریس تأسیس شد و با توجه به طراحی داخلی و داستان‌های عجیبی که برایش ساخته‌اند، به یک مکان توریستی و فرهنگی و هنری در پاریس تبدیل شده که توریست‌ها برای ورود به این کتاب‌فروشی قدیمی صف می‌بندند تا حداقل یک عکس داخل کتاب‌فروشی داشته باشند.

اگرچه این کتاب‌فروشی با حضور توریست‌ها و اهل هنر فروش نسبتاً بالایی دارد، اما با شیوع همه‌گیر ویروس کرونا، رفتار مشتریان تغییر کرده و افراد ترجیح می‌دهند که برای حفظ سلامت خود و دیگران به صورت آنلاین خرید کنند. به همین دلیل در یک ماه اخیر، این کتاب‌فروشی درخواست کمک از مردم کرد و از آن‌ها خواست که از طریق وب‌سایت، کتاب‌ها را به صورت آنلاین تهیه کنند تا کتاب‌فروشی زنده و پابرجا باقی بماند! عجیب نیست؟!

فروشگاه‌هایی همچون نایک و آدیداس که علاقه‌مندان بسیاری در سراسر دنیا دارد، این بار با شکست در فروش حضوری مواجه شدند و در مقابل فروش این برندها در سایت‌هایی همچون Asos و amazon بالا رفت. برای پاسخ به سؤال بالا، بهتر است بدانید که بسیاری از کشورهای دنیا همچون ایران در روز جمعه سیاه امسال در قرنطینه به سر می‌برند و برخی دیگر اجازه تجمع افراد را بدون فاصله گذاری اجتماعی نمی‌دهند!

بنابراین تکلیف بلک فرایدی ۲۰۲۱ چه می‌شود؟ آیا آمار امسال سقوط می‌کند؟

بلک فرایدی سال ۲۰۲۱ برقرار است، اما با تغییرات خاص! یعنی مشتریان دیگر برای خرید یک تلویزیون در فروشگاه‌ها سر و دست نخواهند شکست! البته این احتمال وجود دارد که برخی از فروشگاه‌ها به صورت حضوری محصولات خود را به فروش برسانند، اما دیگر خبری از هیاهو نخواهد بود و افراد کمتری اجازه ورود به فروشگاه‌ها را خواهند داشت.

بنابراین آیا فروش بلک فرایدی ۲۰۲۱ کمتر از سال‌ها گذشته خواهد بود؟

خیر! بالعکس، امسال نیز فروش محصولات چشمگیر خواهد بود، اما به نوعی دیگر! یعنی محصولات به صورت آنلاین به فروش خواهند رسید و فروش اینترنتی لباس و هر وسیله‌‌ای که به فکرتان خطور می‌کند، رکورد سایبرماندی و هر فروش اینترنتی دیگر را خواهد زد. به فروش معروف‌ترین فروشگاه‌ اینترنتی دنیا یعنی آمازون نگاهی بیندازید.

در روزهای قرنطینه فروش اینترنتی سایت آمازون به قدری بالا بود که اگر آمازون به طور فرضی اعلام کند که در سایبرماندی و بلک فرایدی حضور نخواهد داشت، باز هم رکورد فروش اینترنتی تمام سال‌های گذشته را در دست خواهد گرفت. بنابراین شما نیز بهتر است امسال در روز جمعه سیاه در خانه بماندید و در خانه خرید کنید. به همین سادگی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *