بهترین روش برای شستن کاپشن و پالتو

شستن لباس های ضخیم زمستانی مثل کاپشن و پالتو به علت حجمی که دارند، جزء کارهایی است که در اکثر مواقع آن را عقب می‌اندازیم و به وقت دیگری موکول می‌کنیم، اما نمی‌توان این حقیقت را فراموش کرد که اگر پالتوها و کاپشن های زمستانی‌مان را که به صورت فشرده در کمد جا داده‌ایم با تمیز نکردن به موقع آن ها باکتری ها و آلودگی ها در این لباس ها می‌مانند و ممکن است برای سلامتیمان ضرر داشته باشند. پس علاوه بر داشتن لباس های زمستانی شیک و زیبا باید به تمیزی و نظافت آن ها هم اهمیت بدهیم.

در فصل های سرد سال یعنی پاییز و زمستان، کمد ما از لباس های نازک و ظریف، تابستانی و بهاری خالی می‌شود و انواع پالتوها، ژاکت ها و کاپشن و بارانی جایشان را می‌گیرند. اگر شما هم از طرفداران مد و فشن باشید، می‌دانید که زیبایی لباس های زمستانی و تنوع آن ها به علت وجود جنس های مختلف است. مثلا پالتو یکی از آیتم هایی است که در جنس های مختلفی در فصل زمستان ارائه می‌شود و ما هم می‌توانیم با انتخاب آن ها، استایل های کاملا متفاوتی برای خودمان درست کنیم. پالتوهای پشمی، پالتوهای پوست، جیر، چرم و انواع بارانی از جمله انواع مختلف پالتوها هستند که در فصل زمستان و پاییز از آن ها استفاده می‌کنیم.

شستن لباس‌های زمستانی مخصوصا کاپشن و پالتو معمولا قیمت بالایی دارند.

پس لازم است برای بهتر نگه داشتن آنها روش‌های نگهداری و شست‌ و شویشان را یاد بگیریم تا بتونیم در زمستان استایل مناسبی داشته باشیم. همان طور که قبل گفته شد پالتو و کاپشن از نظر جنس انواع مختلفی دارند که در اینجا به چرمی طبیعی و چرم مصنوعی، پشمی، فوتر و پر می‌پردازیم:

اتیکت و برچسب لباس ها را مطالعه کنید

یکی از ساده ترین نکاتی که می‌توانیم برای نگهداری و شست و شوی لباس های زمستانی رعایت کنیم، مطالعه دستورالعمل نگهداری از لباس هاست. خوشبختانه بیشتر برندهای معتبر و ترند روز با آویزان کردن یا دوختن پارچه کوچکی به بخش های داخلی لباس مثل یقه اطلاعات اولیه ای راجع به لباس مثل سایز و اندازه به ما می‌دهند، در مورد لباس هایی که نگهداری و شست و شوی آن ها سخت تر از حالت عادی است، روی همین تکه پارچه ما می‌توانیم نحوه نگهداری از آن را هم ببینیم. دمای مناسب شست و شو یکی از مواردی است که روی این برچسب ها قید می‌شود.

همچنین با توجه به جنس پارچه اطلاعاتی در مورد اینکه آیا می‌توان لباس را با ماشین لباس شویی شست یا خیر هم وجود دارد. پالتوها و کاپشن های زمستانی هم جز آیتم هایی هستند که برندهای لباس زمستانی، با توجه به جنسشان به ما اطلاعات مفیدی راجع به نحوه شست و شو و نگهداری از آن ها می‌دهند.

مراحل شستن کاپشن و پالتو قبل از شست و شو

حال که همه‌ی اطلاعات راجع به کاپشن و پالتویمان را می‌دانیم، شروع به شستن می‌کنیم.
اول از همه جیب های خود را چک کنید و تمامی وسایل و لوازم داخلشان را خالی کنید. معمولا در فصل زمستان به دلیل سرما داخل جیب های کاپشن و پالتو دستمال کاغذی است و این بدترین اتفاق ممکن است، پس کاملا جیب های خود را بگردید.

سپس دکمه‌ها و زیپ‌ها را ببندید.

دکمه‌ها و زیپ‌های لباس‌ها می‌توانند به ماشین لباسشویی یا لباس‌های دیگر آسیب بزنند. برای آنکه به ماشین لباس شویی و دستان خود آسیب نزنید، بهتر است قبل از شستن لباس‌های زمستانی مانند پالتوها و کاپشن ها زیپ و دکمه‌های‌شان را کامل ببندید. و مهم تر از آن این است که در این صورت، زیپ و دکمه‌ها کمتر پارچه‌ لباس‌های دیگر را خراب می‌کنند.
علاوه بر اینکه از تمامی این اتفاق ها جلوگیری می‌کنید، زمانی که زیپ و دکمه کاپشن و پالتو خود را می‌بندید و بعد اقدام به شستن می‌کنید، لباس حالت اولیه خودش را بهتر حفظ می‌کند و بعد از خروج از ماشین لباسشویی به‌شدت چروک و بی‌حالت نمی‌شود.
حالا شست و شوی کاپشن و پالتو را آغاز می‌کنیم. شستن کاپشن و پالتو

در ابتدا لکه‌گیری کنید

معمولا بدلیل اینکه لباس‌های زمستانی از جمله پالتوها را زیاد و زود به‌ زود نمی‌شوییم، امکان وجود لکه‌های مختلف روی آنها زیاد است. پس قبل از اینکه شستن را شروع کنید، بهتر است به سراغ لکه‌ها بروید. بر روی لکه ها چند قطره لکه‌ بر یا مایع ظرف‌ شویی بریزید و سپس لکه‌های موجود روی پارچه را به آرامی پاک کنید؛ طوری بشویید که به بافت پالتو یا کاپشنتان آسیب نرسد. بعد از پاک‌سازی حداکثری لکه ها اجازه دهید که لباس در حدود ۱۰ دقیقه خیس بخورد و سپس لباس ها را داخل ماشین لباسشویی بیندازید یا با دست بشویید.

شست و شوی پالتو پشمی

برای شستن پالتوهای پشمی این نکات اولیه را حتما رعایت کنید:

یک: با دمای پایین آب شسته شود.
دو: سرعت چرخش ماشین لباسشویی پایین باشد.
سه: استفاده از مواد شوینده مناسب، برای شستن پالتو پشمی بسیار واجب است.

نکته مهم: اگر الیاف پشمی پالتوی بیش از۸۰ درصد است، بهتر است برای شست و شو به خشکشویی ها مراجعه کنید.
قبل از اینکه پالتوی پشمی را در خانه بشویید، حتما از یک برس برای تمیز کردن آن استفاده کنید. پالتو را از جایی آویزان کنید و سپس با برس از بالا به پایین بکشید تا تمیز شود. اگر لکه ای روی لباس وجود دارد و می‌خواهید از ماشین لباس شویی برای شستن پالتو پشمی استفاده کنید، قبل از آن از تکنیک های تمیزکردن لک بر روی پالتو پشمی استفاده کنید و سپس پالتو را در ماشین لباسشویی بیاندازید.

حتما قبل از شست و شو در ماشین لباسشویی، پالتو را پشت و رو کنید، داخل کیسه شستشوی مناسب و مخصوص خودش قرار دهید و سپس آن را داخل ماشین لباسشویی بگذارید. از تنظیمات مخصوص ماشین لباس شویی برای لباس چرمی استفاده کنید. زمان شست و شوی مناسب برای پالتوی پشمی ۳۰ دقیقه است، پس از گذشت ۳۰ دقیقه لباس را از ماشین لباسشویی بیرون بیاورید. بهتر است برای اینکه پالتو شما از شکل نیوفتد در ابتدا آن را روی یک سطح صاف قرار دهید تا خشک شود.

برای گرفتن آب اضافی پالتو از یک دستمال و یا حوله استفاده کنید. بهتر است این کار را در حمام انجام دهید، زیرا خشک کردن پالتو در حمام باعث می‌شود چین و چروک روی پارچه در هنگام خشک شدن کمتر اتفاق بیافتد. توصیه ما این است که پالتوهای زمستانیتان را بیش از یک الی دوبار در فصل زمستان و پاییز نشویید.

بیشتر بخوانید : بهترین روش برای شستن لباس‌های بافتنی و پشمی

تمیز نگهداشتن پالتوها

اما انواع پالتوها را در فصل زمستان چگونه نگهداری کنیم:

پالتوی فوتر

اگر پالتوی فوتر دارید و باید از آن به خوبی مراقبت کنید، چون حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد این پالتوها را الیاف پشمی تشکیل داده است و به همین دلیل در هنگام شست و شو پارچه گوله گوله می‌شود. برای اینکه این اتفاق نیافتد و پالتوی شما با پرز گرفتن و گوله شدن در ماشین لباسشویی خراب نشود، بهتر است آن را با دست و به آرامی بشویید. با آب خنک و مقدار مناسبی مایع شست و شو به راحتی پالتوی شما تمیز می‌شود. اگر پارچه پالتو فوتر شما رنگ پس داد نگران نباشید. این اتفاق طبیعی است و باعث از رنگ و رو افتادن لباستان نخواهد شد.
برای خشک کردن پالتو فوتر از قرار دادن آن در نور مستقیم خورشید بپرهیزید و با گذاشتن پالتو روی سطح صافی اجازه بدهید به آرامی پالتو خشک شود.

پالتوی چرمی

برخلاف ظاهر خشن پالتو چرم مهم ترین ویژگی آن، این است که چرم بسیار حساس است، پس ماشین لباسشویی را برای شستن پالتو و کاپشن چرمی فراموش کنید. ماشین لباسشویی می‌تواند باعث از بین رفتن سطح رویی چرم و ترک خوردن بخش های از لباس شوند. حتی اگر تصمیم دارید پالتوی چرمی خودتان را با دست بشویید باید بسیار مراقبت کنید و از روش مخصوصی استفاده کنید. سوال این است که از چه روشی می‌شود برای شستن چرم استفاده کرد؟

اسپری‌های مخصوص تمیز کردن لباس‌های چرمی

ابتدا آب گرم را با مایع شوینده مخلوط کنید. یک اسفنج یا حوله نرم را با محلولی که تهیه کردید، آغشته کنید. سپس خیلی آرام روی کاپشن یا پالتو بکشید. قرار نیست جوری حوله را در محلول فرو ببرید که کاملا خیس باشد، همین که سطح مرطوبی داشته باشد برای لباس های چرمی کافی است. پس از انجام این مرحله با یک پارچه که با آب خالی مرطوب شده همین کار را تکرار کنید تا ماده شوینده از سطح لباس پاک شود. برای لکه گیری چرم خصوصا لکه روغن از جوش شیرین یا نشاسته ذرت استفاده کنید. مطابق مرحله قبل این مواد را با آب مخلوط کنید و با پارچه به سطح لکه دار بکشید. سپس از یک پارچه تمیز که فقط با آب مرطوب شده برای تمیز کردن پالتو استفاده کنید.

خمیردندان و الکل رقیق شده از جمله موثرترین مواد برای از بین بردن انواع لکه‌ها و کپک‌ها بر روی پالتوی چرم هستند. این مواد را روی تکه ای از پارچه قرار دهید و سپس با آن بر روی محل لکه ضربه وارد کنید تا پاک شود، سعی کنید که به آرامی این کار را انجام دهید. برای استفاده از الکل هم حتما توجه داشته باشید که با آب مخلوط شود و سپس با آن لباس را تمیز کنید.

پد لاک پاک کن هم می‌تواند برای بردن لکه های لباس شما مفید باشد و آن ها را از میان بردارد. بهترین روغن برای کاپشن چرم با توجه به جنس چرمی که استفاده می‌کنید، تعیین می‌شود. توجه داشته باشید که اسپری و روغن مخصوص چرم هر دو برای زیبایی و استفاده بر روی چرم طبیعی تهیه می‌شوند. اگر از کاپشن و پالتو با چرم مصنوعی استفاده می‌کنید، استفاده از وازلین می‌تواند به شما کمک کند تا لباس شما نو و زیبا باقی بماند.

در کل بهتر است، پالتوی چرم را تنها زمانی که هیچ راه دیگری برای خلاصی از بو و کثیفی نداشتید کاملا بشویید.
شستن پالتو و کاپشن چرم با دست و با استفاده از شوینده‌های بسیار ملایم و آب ولرم انجام شود. برای این کار از وان و یا سینک استفاده کنید. پس از پر کردن سینک از آب ولرم و مقداری از مواد شوینده ملایم، پالتو را چندین بار کاملا در آب قرار دهید سپس خارج کنید. ۱۰ دقیقه به لباس فرصت بدهید تا در سینک بماند. سپس آن را خارج و روی سطح صاف پهن کنید. پالتو و کاپشن با چرم طبیعی بهتر است، مستقیما با آب شسته نشوند.

شستن انواع کاپشن ها

انواع کاپشن ها را براساس نوع . جنسی که دارند، می توان به روش های متفاوتی نگهداری کرد:

بادی

برای شستن کاپشن بادی، به صورت مستقیم لباس را در مقابل آب قرار ندهید، بلکه بهتر است ابتدا در سینک یا تشت آن را خیس کنید. می‌توانید این کار ر به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه انجام دهید و اجازه بدهید کاپشن بادی در محلول آب و کف قرار بگیرد.
کاپشن را در هنگام شستن با دست چنگ نزنید، این کار به بافت پارچه کاپشن آسیب وارد می‌کند ، بهتر است قبل از شستن با مواد لکه بری به آرامی بخش های کثیف و لکه دار را تمیز کنید، سپس به آرامی کاپشن را بشویید تا آسیب نبیند.
همچنین برای گرفتن آب، با ترفند چلاندن لباس، کپشن شما آسیب می‌بیند، بهتر است به آرامی آن را در جایی پهن کنید که آبش گرفته شود.

پفی

برای شستن کاپشن پفی در ماشین لباسشویی یک جسم سنگین مثل یک کفش کتانی و یا یک توپ می‌تواند به شما در شست و شوی لباس کمک بزرگی بکند. با استفاده از اطلاعات درج شده روی اتیکت کاپشن دما و میزان چرخش ماشین لباسشویی را تنظیم کنید، سپس با قرار دادن توپ کوچکی در ماشین لباسشویی بافت داخلی کاپشن شما به راحتی تمیز می‌شود و پر از آب باقی نمی‌ماند، زیرا بر اثر ضربه جسم سنگین آب و کف از کاپشن پفی شما خارج می‌شود. پس حتما از این روش استفاده کنید.

پر

کاملا واضح است که کاپشن پری را نمی‌توانیم با ماشین لباسشویی بشوییم، پس به آرامی و با دست این کار را انجام می‌دهیم. این کار را با آب و صابون معمولی انجام دهید. از شستن کپشن پری با ماشین لباسشویی بپرهیزید. کاپشن پر به علت قیمت بالایی که دارد، بسیار با ارزش است. پس حتما از آن به خوبی نگهداری کنید و بهتر است ۲ بار در سال بیشتر شسته نشود. همه این نکات برای پالتوی پر هم باید انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *