ویروس کرونا چه تاثیری بر مد و فشن داشته است؟

پس از آن که شیوع ویروس کرونا شرکت‌های تولیدی لباس در چین را وادار به توقف کرد، تمام صنعت مد و فشن جهان تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت و از خریداران گرفته تا تولیدکنندگان حاضر در این صنعت همگی در شرایط خاصی قرار گرفته‌اند. در طول این متن به تاثیر ویروس کرونا بر مد و فشن جهان و همچنین پوشاک ایران خواهیم پرداخت.

احتمالا ایتالیا به دلیل شرایط به وجود آمده ضرر شدیدی را متحمل می‌شود چرا که شرکت های فشن ایتالیا خودشان را برای یک سال خوب آماده کرده بودند اما حالا نمی‌توانند محصولات مورد نیاز خود را تولید کنند و از طرف دیگر هم میزان فروش و تقاضا، کاهش چشم‌گیری داشته است.

همانند بسیاری از صنعت های دیگر، چین اصلی‌ترین تولیدکننده محصولات مربوط به صنعت مد و فشن است و تولیدات شرکت های بسیاری به چین وابسته است. اما در حال حاضر اکثر کارخانه های تولیدی به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته شده‌اند. بعضی از محصولات فقط در چنین تولید می‌شوند. همچنین چین اصلی‌ترین تامین کننده لوازمی است که در تولید لباس به کار می‌روند، از دکمه و زیپ گرفته تا نخ.

تاثیر ویروس کرونا بر مد و فشن بسیار عمیق است و شرکت‌هایی که به علت هزینه کمتر به چین وابسته شده بودند، حالا خودشان را در زیان بسیار بزرگی می‌بینند. در حال حاضر سفارشات اکثر شرکت ها با وقفه همراه شده است چراکه تمامی کارکنان تولیدی ها به دلیل شیوع کرونا ویروس در خانه‌هایشان مانده‌اند.

چنین وقفه‌ها و تاخیرهایی شاید برای تمامی صنعت‌های وابسته به چین پیش آمده باشد اما در صنعت مد و فشن این موضوع به مراتب مخرب‌تر است چراکه بیزنس فشن یک بیزنس فصلی است و شرکت های تولیدی ممکن است نتوانند محصولات مورد نیاز فصل بعد را تهیه کنند. تاثیر این موضوع روی برندها و شرک ‌هایی که فقط یک برند خاص را به فروش می‌رسانند بدتر است چراکه اکثر آن‌ها توانایی جایگزین کردن تامین کننده خود را ندارند.

فست فشن در طول سال‌های اخیر به قدری رشد کرده است که دیگر هیچ وقفه‌ای میان قسمت‌های مختلف زنجیره صنعت مد و فشن باقی نمانده است و نمی‌توان این چرخه عظیم را متوقف یا حتی کندتر کرد.

تاثیر ویروس کرونا فقط به صنعت مد و فشن ختم نمی‌شود و صنع ‌هایی همانند تولید خودرو و بیزنس های مربوط به تکنولوژی هم شرایط مشابهی دارند. تحت این شرایط تنوع محصولات اکثر شرکت ها کاهش می‌یابد و آن‌ها سعی می‌کنند روی محصولاتی که می‌دانند پر فروش است تمرکز کنند.

در طرف دیگر زنجیره هم میزان فروش به طرز چشم‌گیری کاهش یافته است. برای مدت‌های طولانی خریداران چینی اصلی‌ترین خریداران محصولات لوکس بوده‌اند. افراد چینی بسیاری به نیویورک یا پاریس سفر می‌کردند و خریدهای چشم‌گیری می‌کردند اما حالا از ترس ابتلا به ویروس کرونا در خانه مانده‌اند.

تاثیر ویروس کرونا بر صنعت پوشاک ایران

ویروس کرونا تمام جهان را درگیر کرده است و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. صنعت پوشاک ایران پس از فشار تحریم ها با شرایط سختی برای واردات محصولات مورد نیازش روبه‌رو شد. اما قیمت تمام شده محصولات وارداتی هم افزایش یافت و تقاضا برای آن‌ها کاهش یافت. به همین دلیل صنعت پوشاک ایران شاید تاثیر نسبتا کمتری از ویروس کرونا گرفته باشد.

اما برخی از شرکت‌های ایرانی هم تولیدات خود را در چین انجام می‌دادند و حالا نمی‌توانند محصولات مورد نیاز خود را تامین کنند. همچنین اکثر فروشگاه‌ها هم به علت شیوع کرونا در ایران نمی‌توانند فعالیت عادی خود را ادامه دهند و اکثر محصولاتی که برای فروش در طول عید نوروز در انبارها قرار گرفته بودند، هنوز به فروش نرسیده‌اند.

با این وجود بسیاری از تولیدکنندگان داخلی سعی می‌کنند با تولید محصولات مورد نیاز، از جمله ماسک‌های پارچه ای و دیگر محصولات به مبارزه با شیوع این ویروس بپردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *