انواع پارچه چهارخانه را بشناسید.

پارچه چهارخانه یا plaid اولین بار توسط  یک مرد اسکاتلندی به نام  thomas berberry معرفی و به کار گرفته شد. این مدل پارچه‌ها که در پاییز گذشته بسیار مورد توجه طراحان قرار گرفته بود تنوع بالایی دارند و به راحتی با اکثر رنگ‌ها همراه می‌شوند. در ادامه به برسی انواع پارچه‌های چهارخانه می‌پردازیم..

انواع مانتو های اداری

۱. پارچه Glenplaid

Glenplaid

این نوع پارچه چهارخانه بافت جناغی ریز ودرشت دارد و معمولا در رنگ‌های سیاه، سفید و خاکستری بافته می‌شود که نوار باریکی به رنگ روشن (زرد و یا قرمز) آن را کامل می‌کند. این نوع پارچه معمولا برای دوخت کت، پالتو و شلوار استفاده می‌شود و جزو آن دسته پترن‌های کلاسیکی ست که در طول زمان طرفداران خودش را به خوبی حفظ کرده است.

۲. پارچه Tartan

تارتان پارچه چهارخانه‌ای ست که خانواده سلطنتی اسکاتلند را با آن می‌شناسند! این پارچه معمولا از پشم بافته می‌شود و متشکل از خطوط افقی و عمودی متقاطع در رنگ‌های متفاوت (اکثراََ ترکیبی از قرمز و سبز) است! در واقع دو رنگ پایه ترکیب شده و رنگ سوم را می‌سازند به این ترتیب، تعداد کل رنگ‌ها از جمله ترکیب‌ها، به شکل مربعی با افزایش رنگ پایه افزایش پیدا می‌کند! نتیجه می‌گیریم با زیاد شدن تعداد رنگ‌ها پارچه طیف تیره تری خواهد داشت.

۲. پارچه Tartan
پارچه tartan

۳. (Gingham (check

گینگهام جزو دسته چهارخانه‌های ساده قرار می‌گیرد! این پارچه که وزن نسبتا کمی دارد، از نخ‌های ظریف و یا ضخیم کتان یا پنبه تهیه می‌شود. ترکیب رنگی گینگهام را معمولا دو رنگ تشکیل می‌دهد که در امتداد این دو رنگ تناژ خاکستری قرار می‌گیرد.

۳. (Gingham (check
۳. (Gingham (check

houndstooth .۴

پارچه پیچازی و یا houndstooth جزو قدیمی‌ترین پارچه‌های تولید شده در دنیاست! بافت این پارچه که معمولا از دو رنگ سفید و سیاه تشکیل می‌شود از اسکاتلند شروع شد و در دهه‌ی ۱۹۳۰ از محبوبیت زیادی برخوردار شد. در گذشته پیچازی فقط از پشم بافته می‌شد و پارچه بسیار ضخیم و گرمی به حساب می‌آمد، اما امروزه این پارچه در جنس‌های مختلفی تولید می‌شود.

houndstooth
houndstooth

۵. Madres

مدرس پارچه‌ی چهارخانه‌ای سبک وزن و ظریف است و به دلیل جنس پنبه‌ای و ظریفی که دارد عمدتا برای لباس‌های تابستانی مثل شلوار، شلوارک، پیراهن و… استفاده می‌شود. این مدل پارچه انواع مختلفی دارد که در یکی از آن‌ها انواع پارچه‌های مدرس را به صورت چهل تکه به یکدیگر میدوزند و پارچه‌‌هایی رنگارنگ به وجود می‌آوردند.

۶. tattersall

چهارخانه‌ای با خطوط ریز و نزدیک به هم! رنگبندی خطوط تیره و زمینه روشن با جنس فلانل و یا کتان برای سرویس خواب، کیف و کفش به کار می‌رود.


windowlane .۷ پارچه

درشت ترین طرح چهارخانه و البته ساده ترین آن‌ها، ابتدا در لباس‌های ورزشی استفاده می‌شد و امروزه در کت و شلوار‌ها و لباس‌های رسمی به کار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *