انتخاب پارچه شال و روسری

انتخاب پارچه مناسب شال و روسری

شال و روسری، از آن دسته مواردی است که بیشترین تاثیر را در نگاه اول برای یک مخاطب به همراه دارد. معمولا خانم‌ها در این راستا در هر موقعیت یا مراسمی و همچنین با فرا رسیدن هر فصلی از سال، دغدغه انتخاب شال و روسری مناسب را دارند.

شال و روسری را می‌توان دنیایی گسترده از طرح، رنگ، ابعاد، جنس پارچه، نوع دوخت و مدل استفاده دانست.

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع مدل‌ها، پارچه‌ها و دوخت‌های موجود برای شال و روسری آشنا کرده و توضیح دهیم که هر رنگ و طرحی مناسب چه سلیقه و چه موقعیتی است. علاوه بر آن بهترین و مناسب‌ترین شال و روسری پاییزه را معرفی و شما را برای انتخاب شال و روسری مناسب سایر فصل‌ها و موقعیت‎‌ها راهنمایی خواهیم کرد.

اگر یکی از افرادی هستید که در زمینه فروش، پخش یا واردات شال و روسری فعالیت می‌کنند نیز، با مطالعه این مقاله درخواهید یافت که در فصول و موقعیت‌های مختلف چه گزینه‌هایی برای مشتریان و مراجعین شما مناسب‌ترین خواهد بود و قادر هستید آن‌ها را به هنگام خرید کردن، بهتر از پیش راهنمایی کنید.

انتخاب پارچه مناسب شال و روسری

انواع جنس و پارچه شال و روسری

شال و روسری با توجه به جنس پارچه به کار رفته در تولید آن‌ها انواع گوناگونی دارد. برخی از معروف‌ترین و مهمترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • شال و روسری ابریشم:

به احتمال زیاد همه ما می‌دانیم که پارچه ابریشم به دلیل فرآیند طبیعی، دشوار و ارزشمندی که موجب تولیدش می‌شود، پارچه‌ای گران‌قیمت و فوق‌العاده شیک و زیبا است. از این رو شال و روسری ابریشم نیز از آنجایی که به احتمال زیاد می‌بایست با پرداخت هزینه قابل توجهی تهیه شود، بیشتر مناسب موقعیت‌ها و مراسم‌های رسمی و خاص‌تر نسبت به سایر مکان‌ها و زمان‌هاست.

شال و روسری ابریشمی اگر با مانتو، پالتو یا بارانی کهنه یا قدیمی (از نظر ظاهری) استفاده شود، از نمای بصری آن کاهش یافته و جلوه خود را اندکی از دست می‌دهد. لذا اگر شخصی قصد خرید شال و روسری ابریشمی را دارد، همواره سعی کنید او را به استفاده از لباسی مناسب و درخور زیبایی و لطافت شال و روسری ابریشمی راهنمایی کنید، تا هارمونی صحیح و چشم نوازی در ظاهر او پدیدار شود. استفاده از پارچه ابریشم برای شال و روسری پاییزی انتخابی به جا و مناسب محسوب می‌شود.

  • شال و روسری نخی:

همانطور که از نامش احساس می‌شود، می‌بایست انتظار جنسی لطیف و خنک را از آن داشت که مناسب فصول گرم سال مانند بهار و تابستان است. از این رو شال و روسری نخی سبک بوده و نباید با پالتوها یا مانتوهای سنگین وزن و توپُر که ظاهری گرم و زمستانی دارند مورد استفاده قرار گیرد؛ تضاد بصری ایجاد شده در این نوع ست کردن لباس، اندکی زیاد و نامطلوب است.

  • شال و روسری ساتن:

ساتن اگر چه پارچه‌ای لطیف و سبک است اما تفاوت بارز آن با شال و‌ روسری نخی در ظاهر رسمی و به اصطلاح مجلسی آن است. البته سُر خوردن شال و روسری ساتن از سر، یکی از دلایل نامطلوبی است که ممکن است خریداران را در انتخاب آن دچار تردید کند. ولی از آنجایی که ظاهری فوق‌العاده تاثیرگذار و شیک در مجالس و‌ موقعیت‌های رسمی دارد، به احتمال زیاد هر خانمی حداقل یکی از آن‌ها را در بین شال و روسری‌های خود خواهد پذیرفت.

نکته آخر درباره شال و روسری ساتن آنکه، از این جنس پارچه تقریبا در تمام فصول سال استفاده می‌شود. ساتن اندکی از ابریشم ضخیم‌تر است و مانع عبور سرما از بافت خود می‌شود، از این رو گزینه مناسبی به عنوان شال و روسری پاییزی محسوب می‌شود.

  • شال و روسری حریر:

حریر پارچه‌ای شیک و سبک است که به علت ظرافتش کمتر به عنوان شال و روسری روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارچه حریر ظاهری آراسته در شخص ایجاد کرده و فوق‌العاده آسیب پذیر است؛ به همین جهت در مجالس و مهمانی‌ها استفاده شده و البته به خاطر سبک بودنش مناسب پاییز و زمستان نیست. حریر را نیز مانند شال و‌ روسری نخی نباید با پالتو یا بارانی و یا سایر البسه سنگین و گرم استفاده کرد؛ تضاد بسیار ناخوشایندی از نظر ظاهری و‌ همچنین عملکردی در پی دارد.

  • شال و روسری پشمی:

نام این جنس پارچه نیز موجب پیدایش احساس گرما در بدن می‌شود. از این رو بدیهی است که مناسب‌ترین گزینه برای فصول سرد سال است. اما شال و روسری پشمی انواع سبک و سنگین دارد که به طبع شال و روسری پشمی سبک یا نازک مناسب پاییز و جنس پشمی سنگین و ضخیم یا چندلایه آن مناسب زمستان است.

از استفاده شال و روسری پشمی پاییزه و زمستانه به همراه مانتوهای نازک و نخی نیز پرهیز کنید، چرا که ظاهری عجیب و تضادی بصری را در چشم بیننده به وجود می‌آورد.

انتخاب پارچه مناسب شال و روسری

انتخاب رنگبندی و طرح مناسب شال و‌ روسری:

فصل‌های سال هرکدام معرف یک ترکیب رنگ منحصر به خود است. همانطور که پاییز و زمستان سرد و بهار و تابستان گرم است، چشم و روح انسان نیز نیاز دارد ببینده و پذیرای رنگ‌های مناسب برای این فصل‌ها باشد. در پاییز و زمستان سعی در پوشیدن لباس‌های رنگ گرم داشته باشید. قرمز، نارنجی پر رنگ، سرخ‌آبی و همینطور سایر رنگ‌هایی که بی روح نبوده و شامل حس سرزندگی و شادابی است.

شال و روسری‌های پاییزه و زمستانه‌ای که قرار است حاوی رنگ گرم باشند، بهتر است از نقش و نگار کمتری برخوردار بوده و طرحی خلوت داشته باشند. چرا که پررنگی آن‌ها به اندازه کافی چشم بیننده را درگیر خود می‌کند؛ طرح‌های پر نقش و نگار موجب شلوغی بیش از حد در چشم بیننده می‌شود.

اگر هم شال و روسری پر رنگ و گرمی وجود دارد که حاوی طرحی شلوغ است، می‌بایست حتما به همراه مانتو یا لباسی فوق‌العاده ساده از نظر طراحی مورد استفاده قرار بگیرد. در فصول گرم سال نیز بهتر است خلاف این عملکرد را رعایت کنیم. یعنی از شال و روسری با رنگ‌های سرد و ملایم مانند نیلی، کرم و قهوه‌ای روشن، نارنجی یا صورتی روشن و لطیف و رنگ‌هایی از این دست استفاده کنیم.

مدل‌های شال و روسری مناسب موقعیت‌های غیررسمی

در موقعیت‌های غیررسمی و در زندگی روزمره، با پوشیدن لباس‌های رها، هم خود شخص احساس بهتری دارد و هم بییندگان آن شخص با حضور یافتن در کنارش دچار احساسی رسمی و فضایی معذب نمی‌شوند. چرا که شال و روسری ما در فضای غیر رسمی، به صورت سرکش و آزادانه به هر طرف که مایل است ایستاده و از قانون خاصی تبعیت نمی‌کند. به همین جهت سعی کنید در روزهای عادی پارچه‌های سبک و لطیفی که خودتان با آن احساس راحتی می‌کنید برای شال و روسری انتخاب کنید و آن را به گونه‌ای آزاد به سر کرده و از پیچاندن و یا گره‌زدن‌های مجلسی بپرهیزید.

مدل‌های شال و روسری مناسب موقعیت‌های رسمی

در موقعیت‌های رسمی و مهمانی‌ها اغلب تمام آنچه که به ظاهر و باطن اشخاص مربوط است تحت کنترل بوده و آراسته است. به همین جهت شال و روسری نیز می‌بایست ظاهری مرتب، شیک و آراسته داشته باشد. لذا از مدل‌هایی که به صورتی هنرمندانه طراحی شده و یا می‌توان آنها را با گره‌هایی زیبا آرایش کرد استفاده کنید. در اینترنت به دنبال مدل‌های گره‌زدن شال و روسری بگردید، کارهای هنرمندانه و زیبای زیادی هستند که می‌توان با انجام دادن آن‌ها سادگی و عادی بودن ظاهر یک شال یا روسری را از آن گرفت.

همچنین مدل‌های زیادی شال و روسری وجود دارد که با رشته‌های مروارید، حلقه‌های طلایی و نقره‌ای یا هنر‌های دوخت برجسته، زیباسازی شده است. بدیهی است استفاده از آن‌ها در مجالس و محافل رسمی، امری پسندیده و مناسب خواهد بود. استفاده از این نوع شال و روسری در روزهای عادی علاوه بر آن که برای فرد و اطرافیانش حالتی کلافه‌کننده به همراه دارد، به دلیل تحرک زیاد و موقعیت‌های شلوغ و نامرتب ممکن است موجب آسیب رسیدن به تزیینات شال و روسری شود و دیگر نشود از آن به عنوان یک پوشاک شیک و رسمی استفاده کرد.

انتخاب پارچه مناسب شال و روسری

بهترین شال و روسری پاییزه:

مناسب‌ترین شال و روسری پاییزه از نظر جنس، طرح و رنگ می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • جنس پارچه

     مناسب برای شال و روسری پاییزی، جنس پشمی، ابریشم و ساتن است.

نکته:

  1. انتخاب اینکه شال و روسری پشمی سبک یا پشمی سنگین باشد، میزان سرمای روزهایی که قصد استفاده از آن را دارید، تعیین می‌کند. شاید پاییز سالی که در آن هستید برخلاف آنچه که از پاییز انتظار می‌رود آنچنان که باید سرد نباشد؛ لذا بر این اندیشه استوار نباشید که لزوما چون در فصل پاییز هستیم می‌بایست یک شال پشمی سنگین به سر داشته باشید.
  2. شال و روسری پشمی بنا به مدلی که دارد می‌تواند در روزهای عادی و یا موقعیت‌های رسمی و حتی مهمانی‌ها مورد استفاده قرار گیرد؛ لذا در نظر داشته باشید آنچه که موجب انتخاب یک شال یا روسری پشمی برای یک مکان رسمی است مدل و شیوه طراحی آن است؛ وگرنه به صورت عادی این جنس پارچه را نمی‌توان در دسته بندی البسه مناسب مهمانی قرار داد.
  3. شال و روسری ابریشم و ساتن را به خاطر قیمتشان هم که شده باید از آسیب‌های ممکن در امان نگه داشت، لذا گزینه مناسبی برای استفاده به صورت روزمره نیستند؛ به خصوص جنس ساتن که دائم در حال سر خوردن است و یا اگر به جایی گیر کند دچار نخ‌کش شدن و آسیب جدی می‌شود.
  • رنگ شال و روسری پاییزه

     می‌بایست در توناژ پررنگ و از دسته رنگ‌های گرم باشد.

نکته:

  1. توجه داشته باشید رنگ‌های فوق‌العاده گرم مانند قرمز تند و یا زرشگی برق را برای فصل زمستان بگذارید و برای پاییز، توناژ‌ها را اندکی ملایم‌تر اما همچنان در دسته‌بندی رنگ‌های گرم انتخاب کنید.
  2. رنگ قرمز تیره، نارنجی یا قهوه‌ای را می‎‌توان در دسته رنگ‌های فوق‌العاده مناسب برای فصل پاییز دانست، هارمونی این رنگ با آنچه که طبیعت برای ما به ارمغان می‌آورد، بسیار زیاد است.
  3. اگر رنگی مانند نارنجی پررنگ برای یک شال یا روسری انتخاب کرده‌اید، سعی کنید تا حد ممکن از وجود نقش‌ونگارهای شلوع و بزرگ بر روی آن پرهیز کنید.
  • طرح شال و روسری پاییزی

     همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد نباید زیاد شلوغ باشد، دلیل آن هم انتخاب یک رنگ گرم و زنده در آن است.

نکته:

  1. طرح‌های گل ریز را برای بهار و تابستان انتخاب کنید، چشم و ذات انسان در فصول پاییز و زمستان انتظار دیدن گل‌ها و شکوفه‌های بهاری را ندارد، از همین رو شاید به نظر نیاید اما تماشای یک شال و روسری گل‌دار به خصوص گل‌های ریز و شبیه به شکوفه در فصل پاییز و زمستان به صورت ناخودآگاه یک تضاد ذهنی برای بیننده ایجاد می‌کند که خود نیز شاید دلیلش را نداند، اما این امر تاثیرگذاری شما در جمع یا موقعیتی که در آن حضور دارد را به صورت کاملا محسوسی کاهش می‌دهد.
  2. در فصل پاییز طرح‌هایی شبیه به برگ‌های خشک یا دانه‌های برفی و مرواریدی، ظاهری زیبا و هارمونی دلنشینی با طبیعت انسان و جهان برقرار می‌کند.
  3. انتخاب پارچه مناسب شال و روسری

فواید استفاده از شال و روسری مناسب فصل

انتخاب شال و روسری مناسب با هر فصل و استفاده از آن، علاوه بر آنکه ظاهری زیبا، آراسته و چشم‌نواز را به همراه دارد؛ موجب حفظ ایمنی بدن در فصول مختلف می‌شود. برای مثال شال پشمی در پاییز و زمستان علاوه بر آنکه ظاهر مطلوبی دارد به موجب آنکه روی گوش‌هایتان را نیز پوشانده از ورود سرما به داخل آن‌ها جلوگیری کرده و به واسطه آنکه دور گردنتان را احاطه کرده است، شما را از سرماخوردگی در امان نگاه می‌دارد. بنابراین موارد و نکات موجود برای انتخاب شال و روسری مناسب هر فصل را نباید صرفا با چشم زیبایی و مد نگریست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *